woensdag 16 december 2009

Candide....

Gisteren de premiere van van de opera/musical Candide gezien...
Het verbaast me telkens hoe straf dat bepaalde composities zijn... hoeveel onwaarschijnlijk geniale componisten er zijn... hun composities blijven zelfs overeind met de meest belachelijke regies aller tijden...
Het lijkt soms dat regisseurs tegenwoordig proberen dit uitvoerig te testen hoe ver ze kunnen gaan...

Een lelijk decor, slechte belichting... rare onsamenhangende verwijzingen naar Tweetie, Star Trek, Bumba... bedenk iets en het zat er in...bijzonder en vermeldingswaardig was het walsje met twee ... jawel... rijdende wc-potten.......

Het orkest speelde goed maar wel wat weinig inspiratie bij de dirigent ... wel veel decalages met soms de grotere ensembles.

In het begin soms lachwekkend en grotesk... op het einde eerder slaapverwekkend...

Candide speelde overtuigend... voor mij was Gunagonde soms wat voorzichtig en koos ze voor de meest beschaafde (en ook soms saaie te "safe" ) oplossingen in bijvoorbeeld Glitter and be gay...
Man van de avond was voor mij Graham Valantine die de rol van Pangloss vertolkte.

Het was dus dik prijs gisteren... niet echt iets waar ik zit op te wachten en ik had de indruk dat ik niet alleen was ;-)
op naar de volgende dus...


"Je ziet alles heel anders en veel beter door ogen die gehuild hebben."
Phil Bosmans
Belgische pater en schrijver (1922 - )

Geen opmerkingen: